مارمونایت چیست؟ بررسی و مقایسه، کاربردها و قیمت اجرا و نصب

مارمونایت چیست؟ بررسی و مقایسه، کاربردها و قیمت اجرا و نصب

همان‌طور که می‌دانید در حال‌ حاضر سنگ‌های مصنوعی فراوانی تولید شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. این محصولات توانسته‌اند جایگاه قابل قبولی را در میان صنایع مختلف به دست آورند. یکی از این سنگ‌های مصنوعی سنگ مارمونایت بوده که در واقع سنگی مهندسی شده به شمار می‌رود. در حقیقت مارمونایت عنوان سنگی ترکیبی به‌ دست‌ آمده از سنگ‌های کورین و کوارتز است.

این سنگ، مقاومت بسیار بالایی در برابر خط و یا خش دارد. از طرف دیگر این محصولات، دارای طرح‌هایی منحصر به‌ فرد و یا رگه دار هستند که آن‌ها را به سنگ‌های طبیعی شبیه‌تر می‌سازد. به‌ همین دلیل هم مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است.

مارمونایت چیست؟ بررسی و مقایسه، کاربردها و قیمت اجرا و نصب

این محصول را می‌توانید در ابعاد و اندازه‌های مورد نظر خود فراهم کنید و در مصارفتان به کار گیرید. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که سنگ مارمونایت چیست و یک راهنمای صفر تا صد در زمینه این محصولات ارائه دهیم.

مارمونایت چیست؟

در شرایط حاضر از سنگ‌های مختلفی به‌ منظور طراحی داخلی دکوراسیون منازل استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد تمایل دارند سنگ‌های طبیعی را برای سطوح مختلف خود اجرا و پیاده‌سازی نمایند. اما پیاده‌سازی و اجرای این متریال‌ها با مشکلاتی همراه است.

در بیشتر موارد اقدامی مقرون به‌ صرفه به شمار نمی‌رود. به‌ همین دلیل هم بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند از زیبایی‌های این سنگ‌ها و کاربرد آن‌ها در مصارف خود چشم‌پوشی کنند.
بسیاری از تولیدکنندگان برای حل این معضل دست‌ به‌ کار شده و سعی کرده‌اند سنگ‌های مصنوعی‌ای فراهم سازند که زیبایی‌های سنگ‌های طبیعی را داشته و در عین‌ حال از سنگ‌های طبیعی کم‌ هزینه‌تر باشد و از طرف دیگر فرآیند اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها هم راحت‌تر باشد.

یکی از این راهکارها، طراحی و تولید سنگ‌های مصنوعی با عنوان مارمونایت است. به دلیل این‌که در تولید این سنگ‌ها از دو سنگ دیگر یعنی کوارتز و کورین استفاده‌ شده لذا مارمونایت ویژگی‌هایی از هر دو سنگ را با خود همراه کرده‌ است.  در حالت معمول هسته و یا مغز این سنگ‌ها با استفاده از سنگ کورین ساخته می‌شود. در حالی‌ که رویه و یا سطح خارجی آن‌ها با استفاده از کوارتز تولید می‌شود. پس شما می‌توانید ویژگی‌های مثبت و یا مزایای دو سنگ کورین و کوارتز را در این محصولات مشاهده کنید.

مارمونایت چیست؟ بررسی و مقایسه، کاربردها و قیمت اجرا و نصب

کاربردهای مارمونایت

این سنگ‌ها را می‌توانید مانند دیگر انواع این محصولات، برای طراحی سطوح مختلف در منزل و یا محیط کار مورد استفاده قرار دهید. در واقع، این متریال به دلیل داشتن ویژگی‌های قابل‌ توجه و مزایای بسیار، جایگاه مناسبی را در میان مصرف‌کنندگان به خود اختصاص داده است.
در بیشتر موارد از سنگ‌های مارمونایت برای تولید صفحات کابینت آشپزخانه استفاده می‌کنند و یا روشویی و سرویس بهداشتی را با استفاده از این سنگ‌ها تجهیز می‌نمایند. در حال حاضر استفاده از این محصول به عنوان کانتر آشپزخانه رواج قابل‌ توجهی پیدا کرده است. برخی نیز از این محصولات به‌ عنوان رویه‌ میز استفاده می‌کنند. در کاربردهای تجاری، شما می‌توانید این متریال را به‌ عنوان رویه میز پذیرش و یا میز منشی نیز به کار گیرید. در بسیاری از مواقع این محصولات را بر روی میزهای کار قرار می‌دهند و این متریال‌ها را در رستوران‌ها و یا بیمارستان و آزمایشگاه، مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین نکته مهم در استفاده از مارمونایت، تولید آن در ضخامت ۱۲ میلی‌متر و ۲ میلی‌متر است و می‌توانید از ضخامت ۲ میلی‌متر این محصول به‌ عنوان بین کابینتی استفاده نمایید و در هزینه‌های اجرایی پروژه صرفه‌جویی چشم‌گیری بوجود بیاید.

ویژگی‌های مارمونایت

مقاوم در برابر اسیدها، مواد شوینده و مواد شیمیایی

این سنگ مصنوعی در برخورد با مواد شیمیایی اسیدی و یا بازهای مختلف ، دچار تغییر رنگ نشده و ویژگی‌های ظاهری خود را از دست نمی‌دهند. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که در هنگام تمیزکاری از مواد شوینده و شیمیایی قوی استفاده می‌کنند، دغدغه و نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت. در حقیقت این محصولات در برابر ۹۹ درصد از مواد شیمیایی و یا اسیدی مقاومت دارند.

سختی بالا

این سنگ از سختی بسیار بالایی بهره برده است به‌ نحوی که از این نظر، مابین سنگ‌های کورین و کوارتز قرار می‌گیرد. رویه این محصول از کوارتز است. کوارتز، خود از سیلیس به‌ وجود آمده که با عنوان سخت‌ترین متریال موجود در جهان پس‌ از الماس معروف و شناخته‌ شده است.

مقاومت در برابر خط و خش

از آن‌ جایی‌ که مارمونایت نوعی محصول ترکیبی و یا مهندسی شده‌ محسوب می‌شود و از ترکیب سنگ‌های کوارتز و کورین به‌ وجود آمده و از طرف دیگر، لایه رویین و یا سطحی آن با استفاده از سنگ کوارتز ساخته می‌شود، بنابراین محصولی بسیار مقاوم خواهد بود.
برای نمونه این متریال می‌تواند در برابر برخورد با اشیاء مختلف از قبیل ظروف و یا چاقو و… مقاومت قابل‌ توجهی از خود نشان دهد. در واقع، این محصول مانند سنگ کوارتز به‌ راحتی خط و خش نمی‌گیرد.

تنوع طرح و رنگ

مارمونایت در حال حاضر در بیش از ۱۵ طرح و رنگ وارد بازار شده‌ است. رنگ‌های ترند بین‌المللی از جمله طرح‌های رگه دار که در سال‌های اخیر در سطح جهان استقبال بسیاری از آن شده است. همچنین رنگ‌های سالید مرمریت، سالید اکریل دار، ترنسپرنت و شب‌تاب اشاره کرد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود و با در نظر گرفتن دکوراسیون و چیدمانی که دارید طرح و رنگ مناسب و متناسب با دکوراسیون خود را فراهم نمایید.

یکی دیگر از ویژگی‌های مارمونایت، قابلیت بوک‌مچ شدن است. به این معنی که امکان یکنواخت ادامه دادن خطوط صفحه‌کابینت در دیوارپوش بین کابینتی روی کد رنگ‌های پرطرفدار وجود دارد.

قیمت مناسب، زیبایی منحصر به فرد

این محصول با توجه به مزایای منحصر به‌ فردی که دارد نسبت به کوارتز و کورین‌های موجود در بازار از قیمت‌های بسیار مناسبی هم برخوردار شده است. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این سنگ، زیبایی و جذابیت قابل‌ توجه آن‌ها است. به‌ همین دلیل هم شما می‌توانید در ساختمان‌سازی برای طراحی سطوح مختلف این متریال‌ها را مورد استفاده قرار دهید.
در حقیقت می‌توان گفت ویژگی اصلی سنگ‌های مارمونایت، طرح‌های درشت و رگه دار آن است که به زیبایی این محصول و منحصر به‌ فرد بودنش کمک کرده‌ است.
این ویژگی سبب شده تا این متریال در میان خریداران و طراحان طرفداران و محبوبیت بسیار بالایی داشته باشد. علاوه بر این، مارمونایت دارای فینیشهای سطحی نرم و فوق برجسته که حس سنگ طبیعی است. سه فینیش سطحی از خیلی نرم تا فوق برجسته است. مارمونایت دارای طرح‌های برجسته است که به طرح‌های Rocky یا Moon شناخته می‌شود و به صورت صخره‌ای یا مشابه سطح ماه دیده می‌شود.

سطح برجسته مارمونایت راکی

سهولت اجرا و فرایند نصب

مارمونایت با سرعت بالایی اجرا و نصب می‌شود. این سنگ بر خلاص کوارتز کورین که برای رسیدن به زیبایی استاندارد نیاز به ساب و پولیش در مرحله پایانی نصب دارند، پس‌ از نصب شدن نیازی به عملیات و اقداماتی از قبیل سنباده زنی، ساب یا پولیش ندارند. از طرف دیگر در فرایند نصب و اجرایی، گرد و خاک و یا آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

نگه‌داری بسیار ساده، سطح مات

همان‌طور که می‌دانید یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از خانواده‌ها و مشتریان، نگه‌داری از سنگ‌ها و صفحاتی است که به‌ منظور طراحی سطوح خود مورد استفاده قرار می‌دهند. پس به این نکته توجه داشته باشید که شما می‌توانید صفحات تشکیل شده از مارمونایت را به‌ راحتی تمیز و پاک کنید.

در واقع، مارمونایت به دلیل داشتن سطح و رویه‌ کوارتز، به طور کامل بدون درز نخواهد بود. اما به دلیل این‌ که این متریال‌ها، مغزی از جنس سنگ کورین دارند، عمق درزهایشان نیز بسیار کمتر خواهد بود. به‌ همین دلیل این متریال‌ها از سطحی یکدست و یکنواخت برخوردار شده‌اند که باعث می‌شود تمیز کردن آن‌ها و نگه‌داری از آن‌ها به‌ سادگی امکان‌پذیر شود.

سطح صفحات مارمونایت فقط به صورت مات تولید می‌شود و این یعنی مارمونایت شفاف وجود ندارد. این نکته را در نظر بگیرید که این یکی از ویژگی‌های مارمونایت است.

معایب سنگ و صفحه کابینت مارمونایت

با وجود مزایای بسیار زیادی که برای مارمونایت مطرح‌ شده این متریال و صفحه کابینت به‌ دست‌ آمده از آن‌ها، از معایبی نیز برخوردار شده‌اند. عمده‌ترین معایب این محصول این است که مارمونایت در صورت بروز خش عمیق امکان ترمیم شدن ندارند. در واقع لایه‌ رویین کوارتز به‌ کار رفته در فرایند تولید این سنگ مصنوعی، باعث شده تا شما نتوانید پس‌ از ایجاد خط و خش بر روی این صفحات آن‌ها را بازسازی و یا ترمیم نمایید. اما با این‌ حال سطح این محصولات به اندازه‌ای مقاوم و سخت است که به‌ راحتی دچار آسیب نخواهند شد و به ترمیم و بازسازی نیز نیاز پیدا نخواهند کرد و به راحتی امکان چشم‌پوشی از این ایراد وجود دارد.

مارمونایت چیست؟ بررسی و مقایسه، کاربردها و قیمت اجرا و نصب

ابعاد مارمونایت

در حالت معمول تولیدکنندگان، سنگ مارمونایت را با ضخامت ۱۲ میلی‌متری و ۲ میلی‌متری تولید می‌کنند. ابعاد صفحه این محصول نیز به چند شکل در نظر گرفته شده‌ است.

  • طول ۳۶۸ و عرض ۷۶ سانتی‌متر و ضخامت ۱۲ میلی‌متر (مناسب روی کابینت و اپن)
  • طول ۳۰۰ و عرض ۱۰۰ سانتی‌متر و ضخامت ۱۲ میلی‌متر (مناسب جزیره و میز)
  • طول ۳۲۰ و عرض ۱۳۰ سانتی‌متر و ضخامت ۱۲ میلی‌متر (مناسب جزیره‌های بزرگ، میزهای بزرگ، پشت تلویزیون و نصف کردن از وسط برای رویه و بین کابینتی)
  • طول ۳۶۸ و عرض ۷۶ سانتی‌متر و ضخامت ۲ میلی‌متر (برای بین کابینتی دیوار پوش، پشت تلویزیون و یا هر سطح صافی قابل چسبیدن)

نکات لازم برای نگه‌داری از صفحات کابینت مارمونایت

این سنگ از دوام و عمر بسیار بالایی برخوردار است. با این‌ حال برخی از مصرف‌کنندگان تمایل دارند طول عمر این سنگ را افزایش داده تا سالیان بیشتری از آن‌ها استفاده کنند. برای دستیابی به این منظور باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید.
برای نمونه این صفحات را باید هر روز با استفاده از یک دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لکه‌ای بر روی سطوح این سنگ‌ها ایجاد شود لازم است آن‌ها را با سرعتی بالا پاک سازید. یعنی قبل‌ از این‌ که لکه‌ها خشک شوند باید از سطح این سنگ‌ها برطرف گردند.
می‌توانید برای پیشگیری از رسوب چربی‌ها به سطوح این سنگ‌ها از مواد شوینده استفاده کنید و این سنگ‌ها را هر هفته با استفاده از این مواد شوینده پاک و کاملاً تمیز کنید.

قیمت اجرای مارمونایت

در قیمت اجرای مارمونایت عوامل مختلفی موثر است. تفاوت قیمت روی طرح‌های مختلف این محصول، نوع لبه انتخابی، سختی اجرای پروژه و… . همچنین در بازار پرنوسان امروز کشور متاسفانه به صورت روزانه نیاز به اخذ استعلام از تامین‌کننده وجود دارد. به همین علت امکان اعلام قیمت کلی وجود ندارد. اما برای مشاهده قیمت مارمونایت می‌توانید صفحه لیست قیمت مارمونایت را مشاهده نمایید.

مطالب بالا چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیازها 4.6 / 5. تعداد امتیاز 20

هنوز امتیازی داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *