کورین یا کوارتز؟ مقایسه و راهنمای کامل انتخاب بهترین صفحه کابینت

کورین یا کوارتز؟ مقایسه و راهنمای کامل انتخاب بهترین صفحه کابینت

یکی از مصالحی که برای ساخت صفحه کابینت، روشویی، کف و دیوار ساختمان‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنگ است. از جمله انواع سنگ‌هایی که برای این مصارف به کار می‌روند می‌توان به سنگ کوارتز و سنگ کورین اشاره کرد. این دو متریال در حال‌ حاضر توسط برندهای مختلف داخلی و خارجی طراحی‌ شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. شما می‌توانید هر کدام از این نوع سنگ‌ها را برای مصارف و کاربردهای خود در نظر بگیرید.

در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه سنگ کورین و کوارتز بپردازیم و ویژگی‌های این دو سنگ را با یکدیگر مقایسه نموده و راهنمای کامل انتخاب بهترین صفحه کابینت را ارائه دهیم.

سنگ کورین و ویژگی‌های آن

نمونه رنگ های کورین

نام اصلی صفحه کورین، سالید سرفیس است اما چون این متریال با برند کورین وارد ایران شد، به این نام شناخته می‌شود. این سنگ از ترکیبی از آلومینای تیری هیدرات، رزین‌های آکریلیک، اپوکسی، پلی استر، رنگدانه‌ها و… به‌ وجود آمده است و لذا می‌توان آن را محصولی صد در صد آکریلیک به شمار آورد.
در واقع، سنگ‌های کورین با مخلوطی از مواد شیمیایی تولید شده و سپس تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد و یا حتی بیشتر از این میزان، حرارت داده می‌شوند. پس‌ از آن مواد خرد شده در ورقه‌های مختلف و یا اشکال مورد نظر برش داده می‌شوند.


سنگ‌های کورین دارای صفحاتی کاملاً یکپارچه هستند. این سنگ‌ها بر روی سطح خود هیچ‌ گونه درزی ندارند. از طرف دیگر در طرح‌های بسیار زیاد و زیبایی تولید می‌شوند و تنوع رنگی بسیار بالایی هم دارند. به دلیل داشتن ویژگی‌های مناسب، افراد زیادی از این محصولات برای مصارف خود استفاده می‌کنند.
اگر سنگ‌های کورین را به‌ عنوان سطح رویین کابینت‌های خود در نظر بگیرید، انتخاب بسیار مناسبی انجام داده‌اید. چرا که این صفحات، مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت محیط دارند و عمر و دوام آن‌ها بسیار طولانی است. سنگ مصنوعی کورین از ظاهر نسبتا ماتی برخوردار شده اما تولید کنندگان می‌توانند با استفاده از تکنیک‌هایی خاص به درخشان‌تر شدن این محصولات کمک کنند.
این سنگ‌ها در ضخامت‌های ۶ میلی‌ متری، ۱۲ و ۱۹ میلی‌ متری طراحی و تولید شده و در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرند. سنگ‌های کورین از سطحی غیر متخلخل به وجود آمده‌اند و مقاومت بسیار بالایی هم در برابر لکه دارند. در واقع این سنگ‌ها به بدون درز بودن و به ضد لک و ضد آب بودن، معروف و شناخته‌ شده هستند.

نمونه اجرا شده سنگ کورین

آنتی باکتریال بودن یکی دیگر از ویژگی‌های این محصولات است. بنابراین می‌توانید به‌ راحتی این سنگ‌ها را تمیز کنید. نگه‌داری از آن‌ها نیز به‌ سادگی امکان‌پذیر است. اما با این‌ حال سنگ‌های کورین معایبی هم دارند.
عیب بزرگ این سنگ‌ها هم به ساختار و نحوه ساخت آن‌ها بازمی‌گردد. این سنگ‌ها با استفاده از برخی از ترکیبات شیمیایی ساخته می‌شوند و لذا امکان تغییر رنگ آن‌ها وجود دارد که البته امکان تعمیر و بازسازی آن هم با پولیش فراهم شده‌است.

این سنگ‌ها از مقاومت مناسبی در برابر خط و خش برخوردار شده‌اند. این محصولات، خراشیده شده و یا امکان سوزاندن آن‌ها وجود دارد اما در بسیاری از موارد خراش‌های ایجاد شده بر روی این سنگ‌ها را می‌توان با صیقلی کردن و پولیش از بین برد و یا می‌توان از طریق سنباده به ترمیم و بازسازی سنگ‌های کورین دست زد.
این نوع از سنگ‌های مصنوعی می‌توانند در برابر اسیدها و مواد شوینده‌ شیمیایی مقاومت قابل‌ توجهی از خود نشان دهند. فرآیند فرم دهی و نصب این سنگ‌ها نیز به‌ سادگی صورت می‌پذیرد.
سنگ‌های مصنوعی کورین در تنوعی از طرح‌ها ساخته‌ شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. در طراحی این سنگ‌ها از شیشه‌های رنگی بازیافتی استفاده نموده و یا حتی شن و ماسه را به کار می‌برند.
معمولا رنگ‌های رنگ‌های مشکی و سفید محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای صفحه کابینت کورین هستند.

این سنگ‌ها از جمله محصولات مورد تأیید برای کاربرد در مصارف بیمارستانی هستند و در صنایع غذایی و امور بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های مصنوعی کورین، مصارف متنوعی در آشپزخانه منازل داشته و به‌ عنوان صفحه روی کابینت، سنگ اپن، سنگ پیشانی اپن، بین کابینتی سنگی، سینک ظرف‌شویی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنگ کوارتز و ویژگی‌های آن

نمونه اجرا شده صفحه کابینت کوارتز

در میان متخصصین این حوزه، سنگ‌های کوارتز به‌ عنوان نوعی محصول مهندسی شده شناخته می‌شوند. از نظر بسیاری از افراد، کوارتز نوعی سنگ ترکیبی به شمار می‌رود که ماده اصلی و تشکیل‌ دهنده‌ آن سیلیس است. سیلیس عنوان یک ماده معدنی بوده که از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار شده‌ است.

علاوه‌ بر این سنگ کوارتز با استفاده از رزین و پودر سنگ به‌ وجود می‌آید. در واقع این سنگ‌ها به ذرات کوچک تقسیم شده و سپس با استفاده از یک اتصال‌ دهنده مخلوط می‌شوند تا در کنار هم نگه‌داشته شوند. 

سنگ کوارتز با عنوان دُر کوهی هم شناخته‌ شده و معروف است. این سنگ‌ها را می‌توانید با برندهای دیگری از قبیل سایلستون، هانستون، توتم و… مورد شناسایی قرار دهید. سنگ‌های کوارتز رنگ‌های متنوعی دارند و در ۳ بافت مختلف تشکیل می‌شوند.
این محصولات برای حفظ درخشندگی خود نیازی به هیچ نگه‌دارنده‌ای ندارند و یا لازم نیست آن‌ها را پولیش کنید. سنگ‌های کوارتز از دوام و ماندگاری قابل‌ توجهی برخوردار شده و از سطحی غیر متخلخل بهره برده‌اند. سنگ‌های کوارتز مقاومت بسیار بالایی دارند.
اما با این‌ حال امکان آسیب دیدگی آن‌ها هم وجود دارد. برای نمونه اگر شما ظروف خیلی داغ را بر روی این محصولات قرار دهید امکان ماندن رد روی آن وجود دارد و یا ممکن است رنگ و حالت خود را از دست بدهند. شما می‌توانید سطوح براق و درخشان این سنگ‌ها را به‌ راحتی و با کمک آب و صابون تمیز کنید.

نمونه اجرا شده سنگ کوارتز

این سنگ‌ها مقاومت قابل‌ توجهی در برابر خط و خش دارند. آنتی باکتریال بودن یکی دیگر از ویژگی‌های این نوع از سنگ‌ها است. سنگ‌های کوارتز می‌توانند در برابر حرارت و دمای بالا نیز مقاومت کنند.
این سنگ درجه سختی بسیار بالایی دارد. کوارتز به‌ طور کلی، یک ماده معدنی و کانی بسیار کمیاب محسوب می‌شود. بنابراین فرآورده‌های حاصل از این ماده معدنی، به‌ طور کامل و صد در صد، خالص و طبیعی نیستند. به‌ نحوی که در فرایند تولید سنگ‌های کوارتز از ۹۳ درصد سیلیس طبیعی استفاده‌ شده و به‌ همراه آن ۷ درصد رزین و رنگ‌دانه هم مورد استفاده قرار گرفته است.
در طی این فرآیند سیلیس با رزین مخلوط شده و در نهایت یک سنگ بسیار یکپارچه، لوکس و زیبا تولید شده‌ است. این امکان وجود دارد که در فرآیند تولید این محصولات از ذرات شیشه و یا برخی سنگ‌های تزیینی، آیینه و یا صدف و… نیز استفاده کنند تا این سنگ‌ها از ظاهر و جلوه‌ بسیار مناسب‌تری برخوردار شوند.
سنگ‌های کوارتز همچون سنگ کورین فاقد سموم ارگانیک هستند. از طرف دیگر امکان شستشوی آن‌ها وجود دارد. بنابراین می‌توانید این محصولات را در محیط‌هایی مورد استفاده قرار دهید که رعایت بهداشت و نکات بهداشتی ضرورت دارد. از جمله این مکان‌ها می‌توان به آشپزخانه، رستوران، مراکز درمانی و… اشاره کرد.

کورین یا کوارتز؟!

به دلیل داشتن ویژگی‌هایی از قبیل دوام و ماندگاری بالا، زیبایی و جلوه قابل‌ توجه و… شما می‌توانید هر دوی این محصولات را برای انواع و اقسام کابینت‌ها مورد استفاده قرار دهید. هر دو این سنگ‌ها امکان کاربرد در طراحی‌ها و سبک‌های دکوراسیون کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک دارند.
اما با این حال بسیاری از افراد در انتخاب میان این دو سنگ، دچار اشکال می‌شوند و نمی‌دانند کدام یک از این متریال‌های ساختمانی را برای مصارف خود انتخاب کنند. بیشترین و مهم‌ترین تفاوت این دو سنگ در مصنوعی بودن سنگ کورین و نزدیک بودن به ساختار طبیعی‌تر سنگ کوارتز است. 

لذا این دو سنگ از نظر برخی از ویژگی‌ها با یکدیگر اختلافات اساسی دارند. در ادامه به بیان برخی از اختلافات آن‌ها پرداخته شده‌ است.

نمونه اجرا شده با سنگ های مصنوعی

تفاوت در فرآیند نصب

همان‌طور که گفته شد سنگ کوارتز را می‌توان به دلیل ساختار و بافت آن، نوعی از سنگ‌های طبیعی به شمار آورد. بنابراین این متریال‌ها به ویژگی‌های اصلی یک سنگ نزدیک‌تر هستند. به دلیل طبیعی‌تر بودن این سنگ‌ها و سرسختی بسیار بالا، این نوع از محصولات، فرایند نصب دشوارتری نسبت‌ به سنگ‌های مصنوعی کورین دارند و برش دهی آن‌ها هم به‌ سختی انجام می‌شود.

تفاوت در میزان خش پذیری

بسیاری از افراد قصد دارند متریالی را برای سطوح مختلف خود در نظر بگیرند که امکان ترمیم و بازسازی داشته باشد. در این‌ صورت در شرایطی که آسیبی برای سنگ‌های آن‌ها به وجود آید، می‌توانند این متریال‌ها را ترمیم نموده و دوباره مورد استفاده قرار دهند.
این موضوع بسیاری از هزینه‌های آن‌ها را نیز کاهش خواهد داد. لازم است بدانید که ترمیم و تعمیر سنگ‌های کورین نسبت‌ به سنگ‌های کوارتز بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. چراکه سنگ‌های کوارتز به بافت و ساختار طبیعی خود نزدیک‌تر بوده و از وزن بسیار بالاتری برخوردار شده‌اند.

اگر شما صفحه کابینت خود را از نوع سنگی انتخاب کنید، باید احتمال آسیب‌ دیدگی و ایجاد خط و خش بر روی آن را در نظر بگیرید. چراکه احتمال به وجود آمدن چنین آسیب‌هایی برای صفحات کابینت و دیگر مصارف، همیشه بوده و کاملاً طبیعی است. یکی از موارد اختلاف سنگ نسبتاً طبیعی کوارتز و سنگ مصنوعی کورین، در همین نکته است.
به‌ طور کلی سنگ‌های کوارتز در زمینه‌ خش پذیری، مقاومت بسیار بالاتری نسبت‌ به سنگ‌های مصنوعی کورین دارند.


تفاوت در فرایند بازسازی و ترمیم

بنابراین نقل و انتقال و جابه‌جایی آن‌ها بسیار دشوارتر است. از طرف دیگر شما نمی‌توانید این نوع از سنگ‌ها را در محل خود و در جایی‌ که قرار گرفته‌اند، تعمیر و ترمیم نمایید. لذا باید برای انجام این اقدامات، این سنگ‌ها حتماً از محل نصب خود خارج شوند.

کورین پس از سال‌ها استفاده، در صورتی که کدر شود، توسط ساب و پولیش امکان برگشتن به کیفیت اول خود را دارد. درمورد سنگ کوارتز هم با امکان ساب و پولیش می‌توان شفافیت آن را بهبود بخشید.


تفاوت در قیمت

این دو سنگ از نظر قیمت نیز با  یکدیگر دارای اختلاف هستند. به‌ نحوی که سنگ‌های کورین به دلیل داشتن ساختار و بافت صد در صد مصنوعی، از قیمت پایین‌تری برخوردار شده، اما سنگ‌های کوارتز به دلیل طبیعی‌تر بودن ساختار خود، قیمت بالاتری هم دارند.
بنابراین اگر قصد دارید محصولات با قیمت پایین‌تر را خریداری کنید می‌توانید سنگ‌های مقاوم و مستحکم کورین را برای مصارف خود در نظر بگیرید.

تفاوت از نظر رنگ‌بندی و زیبایی ظاهری

اگر برای شما این نکته حائز اهمیت است که برای سطوح مختلف خود در ساختمان، از سنگی استفاده کنید که طرح و رنگ‌های متنوع‌تری دارد، بهتر از سنگ‌های کورین را انتخاب و خریداری نمایید.
چراکه این سنگ‌ها در حال حاضر در تنوع بسیاری از رنگ‌ها طراحی و تولید شده و روانه بازار مصرف می‌گردند. داشتن طیف وسیعی از رنگ‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید این نوع از سنگ‌های مصنوعی را در مکان‌های مختلف و پروژه‌های متعدد مورد استفاده قرار دهید.
از طرف دیگر کوارتز هم از انواع سنگ‌های بسیار شیک و مجلل به شمار می‌رود. بنابراین در صورت استفاده از آن زیبایی قابل‌ توجهی به محیط خود خواهید داد. یکی از موارد بسیار مهمی که به زیبایی این سنگ‌ها کمک می‌کند سطح یکدست و کاملاً براق آن‌ها است.

این سنگ‌ها دارای هیچ حفره و یا ترک نیستند و لذا هیچ‌ گونه میکروب و یا باکتری را به خود جذب نمی‌سازند. هر چند تنوع رنگی سنگ‌های کورین بسیار بالاتر از سنگ‌های کوارتز است، اما با این‌ حال سنگ‌های کوارتز نیز در رنگ‌های مختلفی وجود دارند.
بنابراین شما می‌توانید با توجه به طرح و رنگ و دکوراسیون منزل خود، رنگ مناسب این محصولات را انتخاب و خریداری کنید. این سنگ‌ها در رنگ‌های خاکستری، بنفش، شتری، سیاه، سفید، قرمز و… وجود دارند.

یکی از نکاتی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید قابل‌ مشاهده بودن درز های این نوع از سنگ‌ها است که نقش مهمی در زیباسازی محیط شما خواهد داشت. سنگ کوارتز در هر ابعادی که استفاده گردد، امکان پوشش کامل درز را دارد، از این رو هیچ خط و درزی روی کار مشاهده نمی‌شود. در مورد کوارتز اما این موضوع صادق نیست و اگر ساخت سازه خاصی مد نظرتان است، ممکن است خطوط اتصال ورق کوارتز قابل مشاهده باشد. البته امکان پوشش درز به وسیله ابزارهایی فراهم شده است اما پوشش صددرصد را روی کوارتز مشابه کورین نداریم.


تعمیر و نگه‌داری

به طور کلی سنگ‌های کورین به راحتی ترمیم و به شفافیت قبل خود برمیگردد. برای مثال شما نمی‌توانید ظروف داغ آشپزخانه را به‌ صورت کاملاً مستقیم بر روی صفحات کابینت تولید شده از سنگ‌های کورین قرار دهید، درواقع به توصیه برندهای تولیدکننده کورین، حتما از زیرقابلمه‌ای و پدهای مناسب زیر ظروف داغ قرار داده و سپس روی کابینت بگذارید. سنگ‌های کوارتز تا حدود بسیاری در مقابل حرارت و آتش مقاوم است.

 

قابلیت انعطاف‌ و خم پذیری

سنگ‌های کورین از امکان خم‌ پذیری و یا انعطاف بسیار بیشتری نسبت‌ به سنگ‌های کوارتز برخوردار شده‌اند. در بیشتر موارد سنگ‌های کوارتز را از طریق استفاده از دستگاه‌هایی از قبیل سی ان سی، برش می‌دهند تا طرح‌های خاص و مورد نظر خود را به وجود آورند.
از دیدگاه بسیاری از افراد عدم انعطاف‌ و خم پذیری یکی از معایب عمده سنگ‌های کوارتز است.

وجود درز در اتصالات

این عامل به این معنی است که سنگ‌ها در سطح رویین خود و یا در کناره‌ها بدون درز بوده و صفحاتی به‌ هم‌ پیوسته داشته باشند. در سنگ‌های کورین با استفاده از چسب‌های خاص، درزها پوشانده می‌شوند. پس از آن عملیات ساب زنی بر روی این سنگ‌ها انجام می‌گیرد تا درز به‌ طور کامل از بین برود. این در حالی است که سنگ‌های کوارتز از امکان درزگیری کمتری برخوردار شده‌اند.

مطالب بالا چقدر مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیازها 4.8 / 5. تعداد امتیاز 45

هنوز امتیازی داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *